kindertherapiepraktijk-gilzen-rijen
29 september 2016
Laat alles zien

kindertherapiepraktijk-gilzen-rijen2

Therapie voor kinderen en jongeren

Kindertherapie is geschikt voor kinderen en jongeren met motorische, sensorische, neurologische of orthopedische problemen. Deze problemen kunnen ontzettend veel oorzaken hebben. Om de juiste oorzaak te kunnen achterhalen zullen er meerdere gesprekken plaats vinden tussen het kind en de therapeut. Op deze manier wordt er gewerkt aan een vertrouwensband, waardoor het kind zelf aan zal kunnen geven waardoor zijn of haar problemen veroorzaakt worden. Een kind kan bijvoorbeeld last hebben van een emotionele conflict dat niet goed verwerkt kan worden, zoals een echtscheiding van de ouders of het overlijden van een vriend of familielid. Ook kan een kind last hebben van angsten zoals faalangst of angst om alleen te zijn.

Ondersteuning bij problemen

Kinderen kunnen last hebben van vele verschillende problemen die elk veroorzaakt kunnen worden door andere omstandigheden. Veel kinderen zullen moeite hebben met het verwerken van een emotioneel conflict, zoals het overlijden van een vriend of familielid of een echtscheiding van de ouders. Anderen hebben last van psychosomatische klachten, zoals lichamelijke klachten zonder directe medische oorzaak. Anderen kunnen weer last hebben van gedragsproblemen, waaronder problemen met de concentratie of woedeaanvallen. Probleemgewoontes zoals nagelbijten of tandenknarsen kunnen ook voorkomen, evenals angst voor het donker, nachtmerries of faalangst. Voor elk van deze problemen is een goede behandeling en ondersteuning mogelijk. Welke ondersteuning het beste past bij het kind zal blijken na een aantal gesprekken.

Zorgverzekering en kosten

Kinderen die therapie nodig hebben en die een verwijzing hebben van een arts krijgen vaak alle behandelingen vergoed vanuit de basiszorgverzekering. Wanneer er geen sprake is van een verwijzing kan het zijn dat de behandelingen worden vergoed. Je hebt in dat geval de aanvullende verzekering nodig voor alternatieve geneeswijzen. Met deze aanvullende verzekering kan het zijn dat alle kosten of in ieder geval een deel ervan zal worden vergoed. Uiteraard is het altijd mogelijk om contact op te nemen met je zorgverzekeraar als je vragen hebt over de eventuele vergoedingen. Je zorgverzekeraar zal al je vragen kunnen beantwoorden en zal voor verheldering kunnen zorgen.